(S), (M) och (FP)

 

(S):Jag gick in på socialdemokraternas hemsida för att ta reda på lite om hur dom tänker och vad dom står för. Socialdemokraterna säger att ungefär att dom vill se till att alla ska kunna göra sina egna livsval och att dom ska hjälpa en att göra det. Det stod också att istället för att sänka skatterna, så skulle dom använda pengarna till skola, sjukvård och nya jobb. Jag antar att det låter bra, men jag förstår inte riktigt hur det ska gå.

Dom kan ju inte göra så att samhället passar alla.

Källa: http://www.socialdemokraterna.se

 

(M):”Moderaterna är ett parti för hela Sverige och arbetar för alla människors frihet.” Stod det i moderaternas handlingsprogram för 2007. Dom vill att fler ska få arbete och i sina reklamer kallar dom sig själva ”Sveriges enda arbetarparti”. Fredrik Reinfeldt pratade om hur dom sänkt skatten för ”vanliga” människor och att dom var på väg att göra Sverige till ett skatteparadis. Det låter ju också bra, men om man sänker skatten, hur ska man du kunna bekosta skolor och sjukhus? Ska vi elever behöva lida för att andra ska kunna betala mindre skatt? Det känns inte rätt. Det är ju kanske någon av oss som kommer leda Sverige i framtiden! Källa: http://valstugan.moderat.se

 

(FP): Folkpartiet vill att folk ska arbeta och kunna utbilda sig. Det stod att ”kunskap lyfter Sverige”, vilket jag antar betyder att dom satsar på skola och utbildning. Dom vill att Sverige ska ha euro, vilket jag tycker är dumt, Sverige har ju haft kronan hur länge som helst och vi har redan röstat om vi ska ha euro, och svenska folket röstade Nej. FP vill också satsa på kärnkraft och öppna fler kärnkraftverk, vilket jag inte riktigt vet vad jag tycker om, jag har hört både att kärnkraft är jättedåligt för miljön och att det är bättre för miljön än annat. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro...

Det verkar också som att dom tänker jobba på att göra samhället bättre för de äldre, och det är ju bra. Och sen stod det också ”täpp till trygghetsluckorna” och det har jag ingen aning om vad dom menar med det. Källa: www.folkpartiet.se

Stay happy (: och politiska (;

Kommentarer
Postat av: Kajsa

2010-09-09 @ 13:54:15
URL: http://valetvad.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Jag håller med om att skatterna inte behöver sänkas, pengarna behövs i skolan och vården! Då kan väl folk betala lite, det är ju ändå dom som vinner på det i slutändan. Jag vill inte heller ha euro, kronan är bra och vi behöver inte byta! :)

2010-09-09 @ 13:56:14
URL: http://valetvad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0