Rösta!

Källa: www.val.se

Okej, det är snart dags för val, det kan väl ingen ha missat? Det är ju allt jag skrivit om. Men hur fungerar det hela då, går man bara fram till någon på gatan och säger, - Hej, jag röstar på _____. Eller skriker man ut det över en stor folksamling? Skriver man det på Facebook? Man kan göra alla dom där sakerna, men det är inte rätt och din röst skulle inte räknas. Men då ska jag berätta hur man gör.

Här finns en film som förklarar lite: http://www.val.se/filmer/valmyndigheten_film_svenska.wmv

Det finns tre olika saker man ska rösta i, vilka parti som ska sitta i riksdagen, vilka som ska sitta i kommunen och vilka som ska sitta i landstinget. Man får ett röstkort hem med posten  där det står vad du har rätt att rösta i. Om du är svensk medborgare och bor i Sverige så har du rätt att rösta i alla tre valen. Men om du är svensk medborgare och bor i något av EU-länderna så får du bara rösta i kommun- och landstingsvalet. För att få rösta i Sverige om man är medborgare i ett annat EU-land, måste man ha bott i landet minst 3 år.

För att rösta måste man ha en valsedel, det är olika för varje val. En gul för riksdagsvalet, en vit för kommunvalet och en blå för landstingsvalet. Man kan få valsedlar på stället man röstar på. En valsedel kan se ut såhär: http://nonicoclolasos.files.wordpress.com/2008/11/partiet_halv.gif

Om du vill personrösta kan du göra det genom att kryssa för den personen på valsedeln. När du personröstar så väljer du vilken person som ska leda partiet du röstat på.

Om man vill rösta på ett parti som inte har en egen valsedel kan använda sig av en tom valsedel, där man skriver partiets namn. Om det inte finns något parti du vill rösta på, kan du rösta blankt, rösten räknas, men kan inte bestämma vilket parti som vinner.

Det finns fyra sätt du kan rösta på; i vallokalen på valdagen, förtidsrösta, rösta från utlandet och rösta med bud.

När man röstar på valdagen så går man till en vallokal, som t.ex. kan vara en skola eller ett bibliotek. Man får valsedlarna och så får man gå in bakom en valskärm där man fyller i vad man röstar på. Man måste ha med sig ID-kort eller pass för att få rösta.

Om man förtidsröstar gör man precis likadant som när man röstar på valdagen, bara att man gör det lite innan.

Om man t.ex. är på semester under valet kan man rösta från den svenska ambassaden i det landet (om det finns någon), annars kan man brevrösta, det kan man göra från 5 augusti. Men man får bara brevrösta om man är utanför Sverige och man måste ha ett speciellt kuvert, som man kan hämta hos Valmyndigheten.

Om du inte kan ta dig till vallokalen, kan du be någon vara bud åt dig, som t.ex. din bror/syster eller om du har en, lantbrevbäraren, han/hon har materialet du behöver. Du skriver i ordning rösten själv och stoppar in den i ett speciellt kuvert som kan fås från Valmyndigheten eller din kommun.

Stay happy (:



Kommentarer
Postat av: Felicia

Jättebra skrivet! Nu vet jag hur jag ska rösta om jag är på semester ;)

2010-09-14 @ 14:32:34
URL: http://feliciabacklundskola.blogg.se/
Postat av: Felicia

Jättebra skrivet! Nu vet jag hur jag ska rösta om jag är på semester ;)

2010-09-14 @ 14:32:35
URL: http://feliciabacklundskola.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Det var bra skrivet, nu förstår jag hur man kan rösta på olika sätt!:)

2010-09-15 @ 09:32:17
URL: http://valetvad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0