(KD), (V), (C) och (MP)

(KD): Bara namnet på partiet gör ju att man förstår att dom står för kristendomen. Det står att dom tycker att alla människor har lika värde, att människornas liv är det viktigaste i politiken. Dom skriver att människan är individuell, men att han behöver gemenskap för att utvecklas, den viktigaste gemenskapen är familjen, och allt det där låter ju jättefint. Dom tycker att människan kan göra sina egna val (Välja KD eller?) både bra och dåliga (Och det dåliga skulle då vara att inte välja KD?). Dom vill gå emot det materialistiska samhället som förstört vår miljö, vilket är ganska bra. Dom tycker inte att kommunen ska bestämma sådant som man kan bestämma hemma i familjen, och att riksdag och regering inte ska lägga sig i sådant som kommunen kan ta hand om. Dom går efter solidaritetsprincipen, vilket betyder att dom tycker att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad, att alla är lika mycket värde oberoende av vart man kommer ifrån och att alla förtjänar en andra chans, och det har dom ju helt rätt i, men det mesta som stod på deras hemsida lät rätt flummigt.

Källa: www.kristdemokraterna.se

 

(V): Välfärd verkar vara något som vänsterpartiet tycker är viktigt, och det är ju ganska självklart, alla ska få chansen att leva ett bra liv. Jämställdhet var också något dom tog upp, ”Sverige är inte jämställt. Kvinnor arbetar lika mycket som män, men får inte betalt för hela arbetsinsatsen”, och det där tycker jag dom har helt rätt i, varför får män mer i lön än kvinnor, även om dom har gjort ett lika bra jobb? Helt idiotiskt tycker jag. Dom skriver också om vikten av personlig integritet, att dom tycker att Sverige håller på att bli för kontrollerat. Jag håller med om att man måste få hålla sitt privatliv privat, men jag tycker inte att Sverige är för kontrollerat, ännu. Det står även om klimathotet och hur det drabbar de fattigare länderna, men att det är de rika länderna som orsakar det och det vill V försöka ändra på. Dom vill också satsa mer på vind- och solkraft istället för t.ex. kärnkraft som folkpartiet. Det känns som att dom skulle försöka göra något för miljön. Allt låter bra när man skriver ner det, men hur bra skulle det gå i praktiken att lösa allt det här?

Källa: www.vansterpartiet.se

 

(C): Centerpartiets främsta frågor är jobb och företagande och miljö och klimat. Jobbfrågan har ju varit en ganska viktig under årets val och C tycker att nya jobb ska uppkomma i småföretagen. Dom står på de nystartade företagens sida. I miljöfrågan säger dom att dom ska förbättra miljön i Östersjön och Västerhavet, skydda naturområden och ta fram kemikalielagen Reach (som ska se till att inga kemikalier som kan köpas ska vara hälso- eller miljöfarliga och att den som hanterar kemikalierna ska göra en riskbedömning och se till så att det inte är skadliga på något sätt, det var i alla fall så jag uppfattade det när jag läste om det). Men det kändes också som att C var det enda parti som hitintills och som jag har sett, har klankat ner på ”den andra sidan” när dom skrivit om vad dom står för, när jag vill läsa om vad dom tänker göra vill jag inte läsa om hur dåliga de Rödgröna är, jag vill läsa om vad C tänker göra och vad dom står för. Klanka ner på varandra kan dom göra i debatterna.

Källa: http://politik.centerpartiet.net/var-politik-k-o/miljo-energi-klimat/miljopolitik och www.centerpartiet.se

 

(MP): Miljöpartiet prioriterar ju såklart klimatet och miljön, men även trygghet och jobb. Dom vill satsa på vindkraft och solkraft.  MP tänker också fördubbla kollektiv trafiken över 10 år, vilket kommer ge flera jobb. Dom vill att det ska bli billigare att åka tåg, så att fler väljer det än bilen och tänker på miljön. Dom vill att kvinnorna ska få mer plats i företagen. Föräldrar ska få bättre chanser att vara hemma med sina barn. Sverige ska bli ett öppet land, ett land där alla få bo, oavsett vart man kommer ifrån eller vad man tror på. Jag tycker allt det här låter jätte bra, men det känns som att man måste se att dom verkligen förändrar något innan jag tror på dom.

Källa: www.mp.se

Stay happy and stand for what you bellive in (:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0